PASOLINI IN CHIAROSCURO – Villa Sauber – Nouveau Musée National del Principato di Monaco

Pasolini en clair-obscur
Pasolini in Chiaroscuro


Group Show

29.03.2024 – 29.09.2024

Nouveau Musée National de Monaco – Villa Sauber
Curated by Guillaume de Sardes

Pasolini is perhaps the last European intellectual to have gained worldwide renown. A half-century on from his death, his influence can still be felt across the different fields in which he worked: he is read, commented on, adapted, and inspires contemporary creative artists. While he preferred to describe himself as a writer, it was his films that brought him to the public’s attention. Cinema, which acted as the perfect sounding board for his political ideas, occupies a central place in his oeuvre. And it is this aspect of his work, seen through the prism of the influence of classical and contemporary art on the aesthetic of his cinematographic work, that is the main focus of “Pasolini in chiaroscuro”. Clips from Accattone, Théorème, Salò, and others are juxtaposed alongside paintings by Pontormo, Pieter Claesz, Giorgio Morandi, Fernand Léger, and Francis Bacon. 

Having first explored the way in which Pasolini drew on the work of painters from the past to compose his film sequences, the second part of the exhibition shows how the writer-director symmetrically inspired those who came after him. It brings together around thirty international artists who paid tribute to him, many of them having worked on his films.

A publication based on the exhibition will be published by Flammarion.

Curated by Guillaume de Sardes
Exhibition design: Christophe Martin

With Adel Abdessemed, Giulia Andreani, Francis Bacon, Giacomo Balla, Tom Burr, Lodovico Cardi, Adam Chodzko, Pieter Claesz, Clara Cornu, Walter Dahn, Regina Demina, Marlene Dumas, Richard Dumas, Cerith Wyn Evans, Federico Fellini, Jesse A. Fernández, Abel Ferrara, Laurent Fiévet, Alain Fleisher, Claire Fontaine, Giovanni Fontana, Jenny Holzer, William Kentridge, Astrid Klein, Fernand Léger, Stéphane Mandelbaum, Martial,  Fabio Mauri, Charles de Meaux, Giorgio Morandi, Dino Pedrali, Ernest Pignon-Ernest, Pontormo, Man Ray, Giuseppe Stampone, Jean-Luc Verna, Francesco Vezzoli, John Waters


A cura di Guillaume De Sardes
 

Pasolini è forse l’ultimo intellettuale europeo ad aver raggiunto una fama mondiale. A mezzo secolo dalla sua morte, la sua influenza si sente ancora nei diversi campi in cui ha lavorato: viene letto, commentato, adattato e ispira i creativi contemporanei. Sebbene preferisse definirsi uno scrittore, furono i suoi film a portarlo all’attenzione del pubblico. Il cinema, che è stato la cassa di risonanza perfetta per le sue idee politiche, occupa un posto centrale nella sua opera. Ed è proprio questo aspetto del suo lavoro, visto attraverso il prisma dell’influenza dell’arte classica e contemporanea sull’estetica della sua opera cinematografica, a costituire il fulcro di “Pasolini in chiaroscuro“. Spezzoni di Accattone, Théorème, Salò e altri sono accostati a dipinti di Pontormo, Pieter Claesz, Giorgio Morandi, Fernand Léger e Francis Bacon. 

Dopo aver esplorato il modo in cui Pasolini ha attinto al lavoro dei pittori del passato per comporre le sequenze dei suoi film, la seconda parte della mostra mostra mostra come lo scrittore-regista abbia simmetricamente ispirato coloro che sono venuti dopo di lui. La mostra riunisce una trentina di artisti internazionali che gli hanno reso omaggio, molti dei quali hanno lavorato ai suoi film.

Una pubblicazione basata sulla mostra sarà edita da Flammarion.